Успішна адаптація першокласників
З метою формування у першокласників Золочівської ЗОШ І-ІІІ ст. №4 почуття дружби та єдності, вмінь встановлювати ділові контакти та позитивні взаємозв’язки 20 березня 2019 року проведено заняття із соціальним педагогом школи на тему «Дружба понад усе!».
Адже вже з першого дня шкільного навчання діти зустрічаються з рядом труднощів. Вони пов’язані, по-перше, з необхідністю виконувати шкільний режим; по-друге, зі зміною взаємовідносин з дорослими (вчителями) і друзями по класу: замість вільних, нерегламентованих взаємостосунків, які характерні для дошкільного віку, потрібно звикати до інших, більш офіційних, нормативних відносин; нарешті, по-третє, характер самої навчальної діяльності різко відрізняється від дошкільної гри. Тому головне завдання вчителя і працівників психологічної служби допомогти учневі якомога швидше перебороти ці труднощі і поступово ввести його в нову сферу діяльності. А це передбачає проведення тренінгових занять, які допоможуть першокласникові швидше адаптуватися в новому для нього соціумі.
Основними принципами організації соціально-педагогічної роботи в школі з метою успішної адаптації першокласника є:
1. Корекція ставлення до себе: досягнення самостійності, реабілітація "Я" у власних очах, досягнення впевненості тощо.
2. Корекція ставлення до інших: досягнення здатності до емпатії, до розуміння переживань, станів і інтересів інших, здатності до критичного (доброзичливого) сприйняття досягнень та недоліків інших осіб, набуття навичок рівноправного спілкування, здатності до запобігання і вирішення міжособистісних конфліктів.
3. Корекція ставлення до життя: набуття навичок вибору, прийняття рішень та самоорганізації, набуття і закріплення вольових якостей, стійкості до невдач, подолання песимізму.
Учні створили «Віночок дружби» (усередині квіток – імена дітей, а на пелюстках, кожен на своїй квіточці, учні малювали своїх друзів, згодом усі квіти сформували у великий вінок). Разом обговорили важливе питання «Якщо ми все таки посварились…». Тут соціальний педагог наголосила як важливо все таки вміти визнавати свої помилки, бо саме вони є нашими найкращими вчителями; вміти перепросити та допомогти тим, кому домовитись важко.
Першокласники згадували «мирилки», які знають та розучували нові. Найбільше дітям сподобались ігри з м’ячем: «Гаряча картопля», у якій діти зрозуміли, що важливо бути командою (швидко передавати м’яч («гарячу картоплю»), щоб ніхто не обпік рук; гра «Павутинка», з допомогою якої діти зрозуміли, що дружба між хлопчиками та дівчатками дуже важлива; гра «Місточок» - з допомогою якої діти, стоячи один навпроти одного, передавали м’яч, наче будували з дощечок міцний міст, як символ міцної класної дружби.
На завершення, діти творили «Дерево бажань»: на різнокольорових листочках зображували свої бажання і чіпляли їх до гілок на дереві. Серед побажань, окрім цукерок та іграшок, бажання добра, любові, дружби, здоров’я для рідних та миру для усіх людей навколо.
Тож нехай мрії дітей збуваються!
Вчитель початкових класів Богдана Вернюк,
соціальний педагог Наталя Великанич